2017

La Bayadère, The Match Seller’s Tale & passacaglia — NOISM

Ediția XVIII

La Bayadère, The Match Seller’s Tale & passacaglia

Primul spectacol

La Bayadère

Ediția a XVIII-a  a Întâlnirilor JTI a prezentat la București spectacolul La Bayadère, iar la Sibiu spectacolul The Match Seller’s Tale & passacaglia, create de Noism, cea mai importantă companie de dans contemporan din Japonia.

La începutul verii anului 2016, Noism, sub conducerea lui Jo Kanamori, a pus în scenă dansul dramatic La Bayadère – Țara lluziilor. Noism a preluat povești consacrate din operă și balet pentru a crea, prin intermediul unei narațiuni pe mai multe planuri, o serie de „dansuri dramatice” originale. Continuând reprezentația inițială a Poveștilor lui Hoffmann (2010) și repunerea în scenă a operei Carmen (care a avut premiera în 2014), această lucrare este o adaptare a capodoperei de balet clasic La Bayadère. Scenaristul Oriza Hirata a adaptat îndrăzneț pentru Noism această poveste tragică din India antică, a unei fecioare dintr-un templu (Nikiya) și a iubitului războinic al acesteia (Solor).

Povestea se desfășoară pe câmpiile îmbelșugate ale Imperiului Maranchu. Țara Iluziilor merge pe urmele amintirilor vagi ale unui bătrân singur și ale unui colaps determinat de un conflict între politică, religie și rasă. Prin intermediul poveștii colapsului acestei țări, vocile celor care nu mai sunt, dar există dincolo de limitele amintirilor și istoriei, apar pentru a pune întrebări.

Scenografia, costumele și decorurile sunt realizate de arhitectul Tsuyoshi Tane, designer-ul Yoshiyuki Miyamae (Issey Miyake) și creatorul de mobilier Masaki Kondo, care au colaborat cu toții cu Noism în prealabil. Muzica se bazează pe coloana sonoră originală compusă de Ludwig Minkus, fiind completată de muzica lui Yatsushiro Kasamtasu, aflat la prima colaborare cu Noism.

Date

30 martie 2017, 19.00

Teatrul Național „I. L. Caragiale” București – Sala Mare

Al doilea spectacol

The Match Seller's Tale & passacaglia

The Match Seller’s Tale (Povestea vânzătoarei de chibrituri) și passacaglia sunt cele mai recente opere ale companiei Noism1. Cele două piese se împletesc și rezonează una cu cealaltă, creând o singură imagine emblematică, în mai multe straturi, a profunzimii umane.

Prima parte se numește The Match Seller’s Tale, scenariu original scris de Jo Kanamori, care face referire la The Little Match-Seller, povestea renumită în toată lumea, scrisă de Hans Christian Andersen, și la The Little Match Girl de Minoru Betsuyaku, unul dintre cei mai apreciați dramaturgi japonezi, care a pus bazele teatrului absurdului în Japonia. Piesa este o reprezentare teatrală a limbajului, prin intermediul mișcărilor de dans.

Povestea scoate la iveală fenomenele caracteristice agitatei ere „moderne”, folosind metafora basmului și adresează întrebări celor din prezent.

A doua parte a spectacolului este passacaglia, un dans abstract cu mișcări inspirate atât din muzica sacră Passacaglia în Sol minor pentru solo de vioară a lui Heinrich Ignaz Franz von Biber, compozitor austriac din secolul al XVII-lea, cât și din partitura originală a lui Satoshi Fukushima, compozitor japonez contemporan.

Cele două părți sunt prezentate folosindu-se căi diferite de expresie – una prin dans dramatic, iar alta prin dans abstract, acestea fiind poli dihotomici în jurul aceleiași axe. Piesele reprezintă provocarea Noism în fața unei societăți complexe, îndrăznind să meargă dincolo de elementar.

Date

5 și 6 aprilie 2017, 19.00

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu

Companie

Noism este compania de dans a RYUTOPIA Niigata City Performing Arts Center, prima companie de dans din Japonia, rezidentă a unui centru public de artă. A fost înființată în aprilie 2004, în momentul în care Jo Kanamori a fost invitat să activeze în calitate de Director Artistic al Diviziei de Dans de RYUTOPIA Niigata City Performing Arts Center. Noism este împărțită în două companii: Noism 1, cu dansatori profesioniști, și Noism 2, cu stagiari. Compania a avut reprezentații în 11 orașe din opt țări. Au o gamă largă de activități: în 2009 a fost interpretată coproducția Nameless Poison – black monk în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Cehov, iar în august 2011, Noism a fost invitat la prestigiosul festival de muzică clasică Saito Kinen Festival Matsumoto, regizat de Seii Ozawa. Activitatea internațională, care a fost concepută în Niigata și lucrările care sculptează trupurile dansatorilor, au dobândit o reputație excelentă atât în țară, cât și în străinătate. Câștigătoare a premiului Asashi Performing Arts –Dans 2008, Noism continuă să desfășoare diverse activități pentru a juca un rol în dezvoltarea culturală a Japoniei secolului 21.

Urmărește Noism pe social media:

Echipă

Director Artistic Jo Kanamori 

Director Artistic Adjunct Sawako Iseki 

Noism2 coregraf rezident & regizor de repetiții Yuki Yamada

Noism1 Satoshi Nakagawa, Yuko Ishihara, Kana Ikegaya, Yuya Yoshizaki, Shih Ping Lin, Yuka Asaumi, Hsiang Yu Chan, Naoya Sakata, Ayaka Fujita*, Sena Imoto*

*membri asociați

Noism2 Ayami Toba, Hinano Nishioka, Sawa Akiyama, Maya Nishizawa, Nanami Katayama, Kaede Kadoyama, Ayaki Makino, Rio Miyoshi

Personal Haruka Uesugi, Ryu Endo, Izumi Horikawa, Karen Seki

LA BAYADÈRE

Regia Jo Kanamori 

Scenariul Oriza Hirata 

Coregrafia Noism1 

Muzica Ludwig Minkus „La Bayadere” Yasuhiro Kasamatsu 

Scenografia Tsuyoshi Tane (ATELIER TSUYOSHI TANE ARCHITECTS)

Costumele Yoshiyuki Miyamae (ISSEY MIYAKE) 

Decorul Masaki Kondo

Interpreți Noism1 & Noism2

Actori Akihito Okuno, Tsuyoshi Kijima, Miki Takii (SPAC – Shizuoka Performing Arts Center)

Manager de scenă Masaya Natsume

Personal scenă Hiroo Nakai, Katsuya Takahashi, So Ozaki, Makoto Kawaguchi

Lumini Masakazu Ito (RYU), Jo Kanamori

Asistenți lumini Kosuke Ashidano (RYU), Hideyuki Ito, Wataru Kawasaki (RYU)

Sunet Tetsuro Sato 

Costume ISSEY MIYAKE INC. 

Consilier tehnic Hideya Seki (RYU)

Fotografii Kishin Shinoyama

O creație RYUTOPIA Niigata City Performing Arts Center în co-producție cu Hyogo Performing Arts Center și Aichi Prefectural Arts Theater.

În colaborare cu: SPAC – Shizuoka Performing Arts Center

 THE MATCH SELLER’S TALE

POVESTEA VÂNZATOAREI DE CHIBRITURI

Regie Jo Kanamori 

Coregrafie Noism1 

Muzică David Lang „Pasiunea fetitei cu chibrituri” Shigeru Umebayashi 

Costume Yuichi Nakashima 

Decor Masaki Kondo Másti: Hidemi Ishibashi

Interpreți Noism1

Spectacol bazat pe povestea „Fetița cu chibrituri” de Hans Christian Andersen și piesa de teatru a lui Minoru Betsuyaku

 PASSACAGLIA

 Regie și coregrafie Jo Kanamori 

Muzică Heinrich Biber „Passacaglia în sol minor pentru vioară solo”, Satoshi Fukushima Costume Yuichi Nakashima

Interpreți Noism1

Director de scenă Masaya Natsume

Personal de scenă Hiroo Nakai, So Ozaki, Makoto Kawaguchi

Design lumini Hideyuki Ito, Jo Kanamori

Personal lumini Saiko Moriya 

Personal sunet Tetsuro Sato 

Fotograf Kishin Shinoyama

Coregraf

Jo Kanamori este Director de Teatru, Coregraf și Director Artistic al RYUTOPIA Niigata City Performing Arts Center – Divizia de Dans și al companiei rezidente de dans, Noism. S-a mutat singur în Europa la vârsta de 17 ani și a studiat cu Maurice Béjart. În perioada în care s-a aflat la Nederlands Dans Theater – NDT (Teatrul de Dans Olandez), Kanamori și-a făcut debutul ca director de teatru și coregraf la vârsta de 20 de ani.

După zece ani de activitate ca dansator și director de teatru pentru mai multe companii de dans din Europa, a revenit acasă și a înființat, în aprilie 2004, Noism, prima companie rezidentă de dans din Japonia, aparținând unui centru public de arte. Începând cu 2014, Kanamori a fost numit consultant în politica artelor al orașului Niigata. A câștigat numeroase premii, inclusiv Premiul Ministrului Educației, Culturii, Sportului, Științei și Tehnologiei din Japonia.

Testimoniale

O propunere total inedită a celebrei partituri clasice, „La Bayadere”. O trupă pregătită din punct de vedere al antrenamentului baletului clasic, transformat în neoclasic. O scenografie extraordinară, o îmbinare interesantă a teatrului dans între text, muzică, actorie și plastică a corporalului.

— Beatrice Rancea

Regizor

A fost o seară absolut sublimă. Pe lângă muzică și pe lângă interpretare, cred că au fost poate cele mai rafinate costume pe care le-am văzut vreodată și care fuzionau perfect cu personajul.

— Irina Margareta Nistor

Critic de film