2008

Revelations — Alvin Ailey American Dance Theatre

Ediția IX

Revelations

Spectacol

Ediția a IX-a a Întâlnirilor JTI a prezentat la București spectacolul Revelations, una dintre cele mai populare și mai longevive creații ale Alvin Ailey Aerican Dance Theater (AAADT).

Folosind spiritual-uri afro-americane, cântece-închinare (sermoni), cântece gospel și blues religios, Revelațiile lui Alvin Ailey explorează cu fervoare locurile celei mai profunde dureri și bucurii din suflet.

Mai mult decât o simplă lucrare de dans popular, Revelations a devenit o comoară culturală, îndrăgită de generații întregi de spectatori. Vizionarea sa pentru prima sau a suta oară poate fi o experiență transcendentală, publicul aplaudând, cântând și dansând pe scaune de la primele note ale melodiei tânguitoare I Been ‘Buked până la emoționanta Wade in the Water și la finalul triumfător, Rocka My Soul in the Bosom of Abraham.

Ailey spunea că una dintre cele mai bogate comori ale Americii este moștenirea culturală afro-americană – „uneori tristă, alteori veselă, dar întotdeauna plină de speranță”. Acest clasic de durată este un tribut adus acestei tradiții, născut din „amintirile de sânge” ale coregrafului, din copilăria sa în Texasul rural și din Biserica Baptistă. De la premiera sa din 1960, baletul a fost jucat neîntrerupt în întreaga lume, depășind barierele legate de credință și naționalitate și făcând apel la emoții universale, ceea ce îl face să fie cea mai vizionată lucrare de dans modern din lume.

Alvin Ailey i-a spus cândva lui Harry Belafonte despre Revelations: „am vrut doar să fac un alt dans”, o lucrare despre acele amintiri care proveneau din educația sa adesea dificilă din Texasul rural. Rezultatul a fost o prezentare amară și dulce a ceea ce Ailey a numit „blues sfânt, panegirice ale bucuriei și un imn al spiritului uman”.

Date

22 și 23 septembrie 2008

Sala Mare a Palatului

Companie

Alvin Ailey American Dance Theater (AAADT) a fost creată în anul 1958, când un grup de dansatori afro-americani, conduși de coregraful și dansatorul Alvin Ailey a prezentat, la New York, un spectacol care a schimbat definitiv percepția lumii asupra dansului american.

De atunci, compania Ailey a susţinut spectacole în fața a 21 de milioane de oameni, în 71 de țări, de pe șase continente, inclusiv în două stiluri istorice din Africa de Sud și la legendarul Teatru Marinsky din Rusia, cu primele spectacole susținute vreodată acolo de o companie de dans contemporan.

Alvin Ailey a creat 79 de spectacole de dans pe acorduri de blues, gospel sau negro spirituals, cea mai populară și cea mai apreciată fiind Revelations.

În 1989, Alvin Ailey s-a stins din viață, la numai 58 de ani. În același an, Judith Jamison – la rândul său o celebră dansatoare și coregrafă – a devenit Directorul Artistic al Alvin Ailey American Dance Theater. Ea se dedică promovării moștenirii Ailey – dansul ca mijloc de a respecta trecutul, de a trăi din plin prezentul și de a privi fără teamă în viitor.

Judith Jamison și Alvin Ailey Dance Foudation au primit, în 2001, cea mai înaltă distincție americană în domeniul artelor – National Medal of Arts.

În prezent, AAADT continuă misiunea lui Ailey, prezentând pe scenele lumii spectacole importante din creația acestuia, dar și coregrafii noi, pentru a dezvolta permanent un repertoriul, care, în prezent, cuprinde peste 200 de spectacole, create de 70 de coregrafi.

Urmărește Alvin Ailey American Dance Theater pe social media:

Echipă

Revelations

Coregraf Alvin Ailey

Muzica* Artiști Diverși*

Decor și Costume Ves Harper

Costumele pentru „Rocka My Soul”, recreate de Barbara Forbes

Lighting Design Nicola Cernovitch

Premiera Kaufman Concert Hall, New York, 1960

*Muzica

PILGRIM OF SORROW: I Been ‘Buked – Aranjament de Hall Johnson**, Didn’t My Lord Deliver Daniel – Aranjament de James Miller***, Fix Me, Jesus – Aranjament de Hall Johnson**

TAKE ME TO THE WATER Processional/ Honor, Honor – Adaptare și aranjament de Howard A. Roberts, Wade in the Water – Adaptare și aranjament de Howard A. Roberts, Wade in the Water de Ella Jenkins / A Man Went Down to the River – compoziție originală de Ella Jenkins, I Wanna Be Ready – Aranjament de James Miller***

MOVE, MEMBERS, MOVE Sinner Man – Adaptare și aranjament muzical de Howard A. Roberts, The Day is Past and Gone – Aranjament muzical de Howard A. Roberts și Brother John Sellers, You May Run On – Aranjament muzical de Howard A. Roberts și Brother John Sellers, Rocka My Soul in the Bosom of Abraham – Adaptare și aranjament muzical de Howard A. Roberts,

** Folosit prin acordul cu G. Schirmer, Inc., editor și deținător al drepturilor de autor.

*** Folosit printr-un acord special cu Galaxy Music Corporation, New York City.

Coregraf

Alvin Ailey s-a născut pe 5 ianuarie 1931, în Rogers, Texas. Experiențele sale de viață din sudul rural vor inspira mai târziu unele dintre cele mai memorabile lucrări ale sale. A făcut cunoștință cu dansul în Los Angeles prin spectacolele Ballet Russe de Monte Carlo și Katherine Dunham Dance Company, iar pregătirea sa formală în dans a început cu o introducere la cursurile lui Lester Horton de către prietena sa Carmen de Lavallade. Horton, fondatorul uneia dintre primele companii de dans cu integrare rasială din Statele Unite, a devenit un mentor pentru Ailey în momentul în care acesta s-a angajat în cariera sa profesională. După moartea lui Horton, în 1953, Ailey a devenit director al Lester Horton Dance Theater și a început să-și creeze propriile coregrafii. În anii ’50 și ’60, Alvin Ailey a jucat în patru spectacole pe Broadway, printre care House of Flowers și Jamaica.

În 1958, a fondat Alvin Ailey American Dance Theater (AAADT) pentru a-și împlini viziunea de a crea o companie dedicată îmbogățirii moștenirii dansului modern american și păstrării unicității experienței culturale afro-americane. În 1969 a înființat Alvin Ailey American Dance Center (în prezent, The Ailey School) și a format Alvin Ailey Repertory Ensemble (în prezent, Ailey II) în 1974. Alvin Ailey a fost un pionier al programelor de promovare a artelor în educație, în special a celor dedicate comunitățile defavorizate. De-a lungul vieții sale, a primit numeroase distincții, inclusiv Kennedy Center Honor în 1988, ca recunoaștere a contribuției sale extraordinare la cultura americană. În 2014, a primit postum Medalia Prezidențială a Libertății, cea mai înaltă distincție civilă a țării, în semn de recunoaștere a contribuțiilor sale și a angajamentului în favoarea drepturilor civile și a dansului în America. După moartea sa, la 1 decembrie 1989, The New York Times a scris: „nu era nevoie să-l fi cunoscut [pe Ailey] personal pentru a fi fost atins de umanitatea, entuziasmul și exuberanța sa și de poziția sa curajoasă în susținerea fraternității multirasiale”.

Sursa: www.alvinailey.org

Testimoniale

Dansatorii companiei Alvin Ailey American Dance Theater au fermecat, luni seară, publicul din Capitală, așa cum o fac, de jumătate de secol cu restul lumii: cu naturalețe. Cu o reprezentație pe cât de elegantă, pe atât de provocatoare, pe care numai cei care au înțeles geniul lui Alvin Ailey o pot dărui ochilor ațintiți spre scenă.

— Evenimentul Zilei

Spectacolul de la București a marcat 50 de ani de când Alvin Ailey American Dance Theater evoluează ca ambasador cultural al Americii în lume, sintetizând în aparițiile lor expresia culturală afro-americană și tradiția dansului modern american.

— Adevărul Literar